Ajattelin kertoa jotain sellaisesta asiasta kuin kotityöt. Mielestäni on vanhanaikaista tai väärin yksilöllistää parisuhteita määrittelemään sitä, mikä on kotitöiden osalta työnjako. Itse en ole esimerkiksi mies, joka hallitsee auton, polkupyörän tai mopon korjaamisen. Tosin minulla ei ole autoa eikä muutakaan moottoriajoneuvoa. Sitä vastoin minulla on polkupyörä, jota en osaisi korjata tosipaikan tullen. Samanlaisia tuntemuksia herättää tämänhetkisessä osaamisalueiden kartoittamisessa erinäiset huonekalujen asentamiset. Elämässä olen kuitenkin huomannut, että elämän hyvään rakentamiseen kuuluu yhteishengen luominen ihmisten välillä. Kaikki osaavat jotain ja meillä ihmisillä voi olla hyvinkin erilaisia asioita toisille annettavana.

Mieluisia kotitöitä minullakin joka tapauksessa on, joista tässä yhteydessä voisin mainita pyykinpesun, ruuanlaiton sekä mattojen tamppaamisen sekä pesemisen. Mattojen tamppaamisen sekä pesun aikana voi varsin huomaamatta purkaa omaa pahaa oloaan, kukaan ei kärsi ja tarpeen vaatiessa mattoja saa uusia. Pyykinpesussa sitä vastoin tuloksen näkee todella suoraan. Erilaiset mokatkin saattavat kuulua asiaan, mutta niistä ei pidä lannistua vaan voi miettiä sitä, mitä on tehnyt väärin. Ennen aikaan oli jopa ilmainen palvelunumero yhdelle pyykinpesufirmalle, josta sai pesuohjeita. Tästä oli noin kymmenisen vuotta sitten minullekin hyötyä, kun näiden asioiden alkeiskurssia itseoppien kävin. 

Ruuanlaittotaitokin on sellainen, jolla voi piristää ystäviäkin halutessaan. En olisi kouluaikoina varmasti voinut kuvitellakaan, että minusta tulisi sellainen osa ruokakuntaa mahdollisessa itseäni useamman ihmisen taloudessa, joka haluaa ja saa aikaiseksikin muidenkin suussa maistuvaa ruokaa. Kala on esimerkiksi sellainen asia, jota en osaa kovin monipuolisesti valmistaa, mutta maistuvaa minä siitä kaikesta huolimatta aika usein tehdessäni saan. Olenkin sanonut muille ruuanlaittajille sanonut, että hyvän ruuan tunnistaa siitä, jos minä olen syömässä ja otan lisää.

Lopuksi haluan kertoa vielä vähän imuroinnista ja lattiapintojen pyyhkimisestä. Nämä eivät ole minun juttujani, jokin niissä vaan on sellainen asia, mikä herättää vastenmielisyyttä. Imurin ääni esimerkiksi on aika kamala, joku toinen ei tykkää välttämättä Matin ja Tepon lauluista tai toinen ei tykkää rock-musiikista. Minä en tykkää siitä hurinasta. Lattiapintojen pyyhkiminen on sitä vastoin tarkkaa työtä ja sellaiseen suhtaudun vähän turhan keveämielisesti, toki sitäkin tulee joskus tehtyä. Onnea kotitöihin kaikille lukijoille. Mielellään kuulisin muidenkin kokemuksia kotitöistä ja etenkin sukupuoliroolien näkymisestä.