Kun televisiosta tulee Robin Hood, mielestäni yksikään vasemmmistolaiseksi itseään tunteva ei voi jättää katsomatta kyseistä elokuvaa ellei ole tekemässä jotain hyvää heikommassa olevien puolesta. Ohjelma tulee MTV3:ltä (kaupallinen kanava, aika yllättävää) sunnuntaina 12.8. klo 15. Vasemmistolaisuuteenhan kuuluu olennaisesti oikeudenmukaisuus ja vaatimus tuloerojen kaventamisesta. Samat aatteet löytyvät myös tämän englantilaisen kapinallisen sydämestä. Tämä versio elokuvasta on tehty vuonna 1991 eli vuotta aikaisemmin kuin itse lähdin poliittiseen toimintaan  mukaan. Sitä SDNL eli Suomen Demokraattinen nuorisoliitto ei kuitenkaan pelkästään ollut.

813416.jpg                                      813417.jpg
Nykyisinhän sama järjestö tunnetaan nimellä Vasemmistonuoret. Nimikin kertoo, että  järjestö on tehnyt itsestään vahvemmin sitoutuneenn politiikan tekemiseen. Itselleni se kehitys tuntui jossain vaiheessa nuoruuden vuosia vieraalta, kun olin liittynyt kansalaisjärjestöön, jonka tavoitteena oli lähinnä tuoda esille erilaisia yhteiskunnallisia epäkohtia. Toki niin on nytkin, mutta tavat olivat mielestäni ennen enemmmän kadulla toimivia kuin nykyisin. Tiedän, että tätäkin blogia lukee muuan vasemmistonuori tai entinen nuorisoliittolainen. Kertokaa jotain mietteitänne, jos haluatte. Mielellään niitä kuitenkin lukisin.

Mitä oli sitten asua aikanaan pienellä paikkakunnalla vasemmistolaisena? Minulle se ei ollut vaikeaa kaikilta osin. Itse asiassa minä en ole koskaan hävennyt omaa vasemmistolaisuutta enkä häpeä vieläkään. En ole harmissani lainkaan niistä arvoista, joita vanhemmat sukulaiset (myös isä ja äiti) minulle on opettanut. Keskustalaisille  se merkitsi pienessä pitäjässä ehkä sitä, että minua voidaan pitää syrjässä tietyistä  kuvioista. Ne vuodet ovat kuitenkin opettaneet paljon. On minulla myös keskustalaisia
suvussa ja heiltäkin olen varmasti jotain omaksunut kuitenkin omaan elämääni.

Eilen minun blogiini oli kommentoinut pesäpalloaiheisen tekstini jälkeen nimimerkki Kaasis seuraavasti: "Oletko sinä joku helvetin vihervasemmistolainen paska? eli nihilisti. roskaväkeä. oksennan."

Vastaan Kaasikselle tässä:
"Olen minä joku vihervasemmistolainen, tosin pelkkä vasemmistolaisuus pitää jo mielestäni sisällään myös vihreyden. Mitä taas tulee helvetin paskuuteen ja nihilismiin sekä roskaväkenä olemiseen, joka johtaa sinulla oksentamiseen? Toivon oksennuksen helpottavan porvarina olemisen pahaa oloasi. Kiitoksia vaan kommentistasi. "