Näen kerran vuodessa yleensä unen, jossa olen joko sodassa sotilaana tai jostain syystä armeijassa. Mikä tästä tekee sitten erikoisen? Sellainen asia, että itse olen suorittanut siviilipalveluksen ja olen sitä mieltä, että väkivalta ei ole se asia, jonka näen maailman konfliktien ratkaisukeinona tai pienten yksittäisten riitojen poistajana.

Viime yönä oli jälleen vuoro tällaiselle unelle. Olin tällä kertaa suorittanut asevelvollisuuteni armeijassa ja kaiken kaikkiaan olin palvellut maata yhdeksän kuukautta. Ilme kasvoillani oli hyväntuulinen ja syy siihen oli sellainen, että koin saavuttaneeni siinä tilassa jotain. En ymmärrä yhtään. Selasin noin tunti sitten yhtä unikirjaa ja sen mukaan armeija symbolisoi turvallisuutta. Tätä se ei kuitenkaan minulle merkitse vaan on hallituksen ylläpitämä väkivaltakoneisto ensisijaisesti.